Κυπριακή Δημοκρατία

Ειδήσεις


Απαντήσεις του Υπουργού Εξωτερικών σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σε σχέση με τον κανονισμό για το απευθείας εμπόριο - 15/04/2010


Ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Μάρκος Κυπριανού απάντησε σήμερα σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για το θέμα του κανονισμού για το απευθείας εμπόριο.


Κληθείς να αναφέρει τις ενέργειες, στις οποίες προβαίνει η Κυπριακή Δημοκρατία και κληθείς να σχολιάσει πληροφορίες περί πρόθεσης επαναφοράς της πρότασης της Δημοκρατίας για το λιμάνι της Αμμοχώστου, ο κ. Κυπριανού είπε:

«Πρώτα απ' όλα, θέλω να κάνω μια διόρθωση στην ορολογία. Διότι μιλούμε για ενημέρωση. Εμείς δεν θεωρούμε ότι η κοινοποίηση εγγράφων και αποφάσεων σε αυτή την ηλεκτρονική μορφή -που είναι η καθιερωμένη φαίνεται μορφή- ήταν η αναμενόμενη ενημέρωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα θέμα, το οποίο αφορά ένα κράτος μέλος και για το οποίο έχουν εκφραστεί επανειλημμένα από την προηγούμενη και την νυν Κυβέρνηση έντονες ενστάσεις και επιφυλάξεις. Θα έπρεπε να προηγηθεί διαβούλευση με το ενδιαφερόμενο κράτος. Για εμάς εκείνο θα ήταν η ενημέρωση.

Το έγγραφο αναφερόταν στην αλλαγή της διαδικασίας λήψης απόφασης, όπου εμπλέκεται πλέον και το Ευρωκοινοβούλιο. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι σε εκείνο το έγγραφο περιλαμβανόταν και η πρόθεση της Επιτροπής να καταθέσει στο Ευρωκοινοβούλιο την πρότασή της. Και ακριβώς αυτά είναι τα ζητούμενα από την έρευνα, η διεξαγωγή της οποίας έχει αποφασιστεί. Βεβαίως, θα κάνουμε και εμείς τις πολιτικές μας διαπιστώσεις και θα εξεταστεί πού και κατά πόσον απέτυχε ή υπήρξε κενό σε αυτή τη διαδικασία πληροφόρησης και εάν υπάρχουν ευθύνες, θα εντοπιστούν με βασικό στόχο να διορθωθούν τα κενά που μπορεί να υπάρχουν.

Το ότι έγινε λάθος είναι ένα ζήτημα, το οποίο βεβαίως θα εξετάσουμε και θα συζητήσουμε και θα ενημερώσουμε, αλλά εμάς μας ενδιαφέρει η ουσία: Η ουσία είναι ότι ένας κανονισμός που είναι νομικά λανθασμένος και πολιτικά απαράδεκτος, ένας κανονισμός που όχι μόνο βασίζεται σε λανθασμένη νομική βάση, αλλά δεν συνάδει και με τα συμπεράσματα του Απρίλη του 2004, τα οποία επικαλείται, προωθείται αυτή τη στιγμή. Θα κινηθούμε στο επίπεδο των τριών θεσμών: Ευρωκοινοβούλιο, Συμβούλιο και Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να εξηγήσουμε ξανά τις αδυναμίες και τα προβλήματα που έχει αυτός ο κανονισμός και, βεβαίως, πως θεωρούμε ότι αυτός ο κανονισμός δεν πρέπει να συζητηθεί. Πέρα από την ουσία του περιεχομένου του κανονισμού, θεωρούμε ότι ήταν και τελείως ατυχής η περίοδος, στην οποία επιλέχθηκε να προωθηθεί αυτός ο κανονισμός καθώς υποσκάπτει, δυναμιτίζει τις συνομιλίες και μόνο αρνητικές επιπτώσεις θα έχει σε αυτές η προώθηση αυτού του κανονισμού. Όσοι δηλώνουν δημόσια ότι θέλουν να βοηθήσουν στις συνομιλίες θα έπρεπε να το σκεφτούν δυο φορές προτού προωθήσουν τον κανονισμό. Αυτό είναι ένα επιχείρημα, το οποίο θα εξηγήσουμε στους εταίρους μας.

Σε αυτή τη διαδικασία θεωρούμε σημαντικότατους συνεργάτες και συμμάχους, γιατί είμαστε στην ίδια πλευρά όλοι, τους Ευρωβουλευτές, με τους οποίους είχα την ευκαιρία να έχω μια πολύ καλή και πολύ εποικοδομητική συζήτηση την περασμένη Δευτέρα. Αργότερα σήμερα θα συναντηθώ και με τους εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων επίσης για συντονισμό για το ίδιο θέμα. Θεωρώ τη συμβολή των πολιτικών δυνάμεων πάρα πολύ σημαντική. Χαίρομαι που ορισμένα κόμματα όπως ο ΔΗΣΥ ήδη έχει αναλάβει πρωτοβουλίες και αυτές είναι ευπρόσδεκτες αλλά, βεβαίως, έχει σημασία όλοι μαζί να συντονιζόμαστε για να δίνουμε και τα ίδια μηνύματα. Θα πρέπει από εδώ και πέρα, αντιμετωπίζοντας την ουσία, να περιορίσουμε όσο μπορούμε τη δημόσια συζήτηση των ενεργειών που θα αναλάβουμε και των επιχειρημάτων που θα χρησιμοποιήσουμε, ακριβώς διότι μια πιο διακριτική και εμπιστευτική συζήτηση θα μπορέσει να αποδώσει και περισσότερα.

Το θέμα της Αμμοχώστου δεν έφυγε ποτέ από το τραπέζι. Εμείς θεωρούμε ότι ήταν μια καλή πρόταση, η οποία άρχισε από την προηγούμενη Κυβέρνηση επί Λουξεμβουργιανής Προεδρίας, ακολουθήθηκε από τη Φινλανδική και τη Γερμανική Προεδρία οι οποίες προσπάθησαν να την προωθήσουν - είναι η τουρκική πλευρά που ήταν αρνητική. Εμείς στις συνομιλίες, ειδικά όποτε εγειρόταν το θέμα της λεγόμενης απομόνωσης, παρουσιάζαμε και αυτή την πρόταση, δηλαδή επιστροφή της Αμμοχώστου και άνοιγμα μόνο του λιμανιού της Αμμοχώστου, αλλά κάτω από ευρωπαϊκή διαχείριση και χωρίς οποιαδήποτε, βεβαίως, αναβάθμιση ή πολιτική ενίσχυση του ψευδοκράτους. Αυτό πάντα παραμένει στο τραπέζι και είναι ένα επιχείρημα και μια πρόταση, η οποία ισχύει».

Ερωτηθείς πώς αντιμετωπίζεται ο κανονισμός για το απευθείας εμπόριο σε διακρατικό επίπεδο, όπως για παράδειγμα στη σημερινή συνάντηση με τον Εσθονό Υπουργό Εξωτερικών, ο κ. Κυπριανού είπε:

«Το θέμα δεν βρίσκεται στο Συμβούλιο αυτή τη στιγμή. Είμαστε σε στενή επαφή με την Προεδρία, αλλά ήδη έχουμε αρχίσει και ενημερώνουμε τους εταίρους μας. Βεβαίως, με το συνάδελφο μου δόθηκε η ευκαιρία στη συνάντησή μας, ειδικά στην κατ’ ιδίαν συνάντηση, να τον ενημερώσω με κάθε λεπτομέρεια γι’ αυτό το ζήτημα. Έχω αρχίσει και τηλεφωνικές επικοινωνίες με συναδέλφους Υπουργούς και τους εξηγώ τα προβλήματα που πηγάζουν από αυτό τον κανονισμό. Για τους εταίρους μας, κατά κύριο λόγο, το θέμα αφορά πιθανή συζήτηση στο Συμβούλιο. Να υπενθυμίσω ότι το Συμβούλιο έχει τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας που σαφώς αναφέρει ότι η οποιαδήποτε πρόταση θα έπρεπε να βασιστεί στο Πρωτόκολλο 10. Ετσι για τις επόμενες μέρες, παρόλο που θα γίνεται παράλληλα η ενημέρωση των κρατών μελών, θα πρέπει να δοθεί και μια ιδιαίτερη έμφαση στο Ευρωκοινοβούλιο και στις πολιτικές δυνάμεις».

Ερωτηθείς αν, εκ των υστέρων, ο ίδιος θεωρεί λανθασμένη την κίνηση να αποσύρουμε την προσφυγή από το ΔΕΚ, ο Υπουργός Εξωτερικών είπε:

«Δεν συνδέονταν μεταξύ τους αυτά τα δυο. Εγώ θα το αντέστρεφα. Εάν εμποδίζαμε την εφαρμογή του Χρηματοδοτικού Κανονισμού, θα ενισχύαμε τα επιχειρήματα υπέρ της υιοθέτησης του απευθείας εμπορίου. Αντιθέτως, αυτή τη στιγμή ένα από τα βασικά μας επιχειρήματα είναι ότι οι νόμιμες πρωτοβουλίες, δηλαδή ο κανονισμός της Πράσινης Γραμμής και ο Χρηματοδοτικός Κανονισμός, είναι αρκετές και ικανοποιητικές για να καλύψουν την οικονομική ενίσχυση των Τ/κ και δεν υπάρχει λόγος να καταφεύγουμε σε παράνομες πρωτοβουλίες. Αρα, οποιαδήποτε εμπόδια στις άλλες δυο πρωτοβουλίες θα ενίσχυαν την επιχειρηματολογία υπέρ του απευθείας εμπορίου. Δεύτερο, να υπενθυμίσω ότι βασική παράμετρος εκείνων των προσφυγών ήταν τα ασφαλιστικά μέτρα, τα οποία έχασε η Κυπριακή Δημοκρατία. Επομένως, από τη στιγμή που δεν μπορούσαμε πλέον να εμποδίσουμε την εφαρμογή των έργων, το να δικαστεί θεωρητικά – και η προσφυγή αφορούσε τα έγγραφα προσφορών, όχι τα έργα – θα γινόταν μια ακαδημαϊκή συζήτηση μετά από αρκετά χρόνια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διόρθωσε τα έγγραφα, έκανε τις διορθώσεις που ζητούσε η Κυπριακή Δημοκρατία και γι’ αυτό αποσύρθηκαν οι προσφυγές. Στόχος των προσφυγών δεν ήταν να εμποδιστεί η εφαρμογή του κανονισμού, αλλά μέσω των εγγράφων αυτών να μην μεταχειρίζονταν τα κατεχόμενα σαν τρίτο κράτος. Αυτό επιτεύχθηκε από την τροποποίηση που δέχθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Σε ερώτηση εάν μετά και από τη σύσκεψή του με τους Ευρωβουλευτές βλέπει να υπάρχει πρόσφορο έδαφος να σταματήσει η προώθηση του κανονισμού για το απευθείας εμπόριο σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο κ. Κυπριανού είπε:

«Το Ευρωκοινοβούλιο είναι ένα αυτόνομο όργανο-θεσμός, το οποίο θα πάρει τις αποφάσεις του. Θεωρώ, όμως, ότι αν γίνουν αντιληπτές οι νομικές, πολιτικές αδυναμίες και η τελείως αρνητική συγκυρία προώθησης αυτού του κανονισμού, υπάρχει αυτή η δυνατότητα και η πιθανότητα και αυτός είναι ο στόχος μας. Νομίζω από εδώ και πέρα, εφόσον αρχίζουμε τις ενέργειές μας, θα πρέπει να περιορίσουμε όσο γίνεται περισσότερο πλέον τη δημόσια συζήτηση του θέματος».



Τελευταία Ενημέρωση στις: 25/04/2016 04:26:03 PM